Będąc marketingowcem czy grafikiem przyjdzie w końcu taki dzień, w którym ktoś rzuci hasłem „robimy mailing!”. Wtedy, jeżeli jeszcze nigdy takowego nie projektowaliśmy, warto mieć w głowie kilka prostych zasad.

Hierarchia zawartości i treści, jasne i klarowne wizualne stopniowanie

Najważniejsze wizualne aspekty naszego przekazu (zarówno treści jak i grafiki) to nie tylko ciekawe efekty, wymyślne przyciski czy animacje. Skupiać powinniśmy się zawsze na najprostszym sposobie porządkowania informacji czyli na hierarchizacji (stopniowaniu).

Hierarchizację czy stopniowanie treści możemy wykonać na wiele sposobów, pracując po prostu z wielkością elementów czy treści lub przy użyciu kontrastu, kolorów, pozycji, orientacji i kształtu.

Jasna i klarowna hierarchia w treści naturalnie informuje odbiorcę naszej treści o tym co jest ważne na pierwszy rzut oka, o tym co powinien odczytać jako pierwsze.

Prosty przykład:

Witaj szanowny kliencie, mamy dzisiaj dla Ciebie specjalną ofertę na nasz najnowszy i rewolucyjny produkt. Zobacz jakie zastosowanie znajdzie w Twoim domu i nie tylko. Jesteśmy pewni, że przypadnie do gustu zarówno Tobie jak Twoim znajomym, nie czekaj i zamów już teraz. Czekamy na Twój telefon.

 

No i jak to wygląda? Raczej mało czytelnie prawda?

No więc hierarchizacja:

Witaj szanowny kliencie!

Mamy dzisiaj dla Ciebie specjalną ofertę na nasz najnowszy i rewolucyjny produkt.

Zobacz jakie zastosowanie znajdzie w Twoim domu i nie tylko. Jesteśmy pewni, że przypadnie do gustu zarówno Tobie jak Twoim znajomym, nie czekaj i zamów już teraz.

Czekamy na Twój telefon!

 

Prosta zmiana rozmiaru, stylu fontu i przekaz staje się jasny, oko już wie na co spojrzeć najpierw, które informacje są najważniejsze. Pamiętajmy o tym zarówno w mailingach jak i reklamach.

 

Jedno, bardzo konkretne, dobrze wyszczególnione CALL-TO-ACTION (CTA)

Spytacie, dlaczego miałbym umieścić tylko jeden przycisk? Dlaczego nie kilka? Odpowiedź jest prosta, nie lubimy podejmować decyzji (Zmęczenie decyzyjne, https://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Baumeister).

Obraz pokazujący zbyt dużą ilość przycisków
Zbyt wiele decyzji kończy się tym, że odbiorca nie podejmie żadnej z nich… i nasza treść trafi do kosza

Najprostszym i najskuteczniejszym sposobem by temu przeciwdziałać temu jest… nie pozostawianie odbiorcy wyboru. Tak więc jeden główny przycisk/wezwanie do działania to brak konieczności podejmowania decyzji i jasna droga naprzód.

Ukazanie jednego i konkretnego przycisku
Jeden konkretny przycisk to tylko jedna droga naprzód

 

Trochę światła, trochę oddechu… dajcie odetchnąć waszej treści, czyli przestrzeń negatywna

Podstawowym zabiegiem przy projektowaniu graficznym jest wykorzystywanie przestrzeni negatywnej, tj. pustej przestrzeni wokół obiektu czy treści nadającej kontrastu i dodającej siły głównemu tematowi naszego materiału graficznego.

Taki zabieg łatwo skupia uwagę odbiorcy i sprawia, że przekaz całości wydaje się być bardziej uporządkowany i spójny.

 

Proste przykłady, tutaj grafika, której ewidetnie brakuje „oddechu”.

Zbyt ciasno ułożona grafika
Logo większe, większa treść, więcej treści… powiększ to logo!

 

Tutaj te same elementy, ale uporządkowanie z wykorzystaniem przestrzeni negatywnej.

Dobrze ułożona treść z grafiką
Prawda że od razu łatwiej się to czyta? Całość wygląda na uporządkowaną i spólną.

Jak sami widzicie często będziemy musieli się powstrzymać przed chęcią wciśnięcia jak największej ilości informacji na jak najmniejszą przestrzeń.

Zostawcie waszym kreacjom miejsce, trochę oddechu i na pewno na tym zyskacie.

 

Prosta i zrozumiała budowa, czysty layout

Prosta i bardzo łatwa w zrozumienia zasada, trzymaj się zawsze budowy:

nagłówek (header)

treść główna (body)

wezwanie do działania (CTA)

 

Jeżeli wydaje Ci się to banalne i proste to przypomnij sobie, ile razy trafiłeś na zbyt wymyślne graficznie kreacje, które jedyne co potrafiły wywołać to zawrót głowy. Podobnie jak z hierarchią treści, prosta budowa całości jest równie ważna.

Prosta budowa newslettera
Prosta budowa newslettera pozwala łatwo przyswoić jego treść, a im łatwiej przychodzi nam zrozumienie czegoś, tym szybciej staje nam się to bliskie

 

Na koniec najważniejsza rada…

Dla każdej z powyższych zasad znajdzie się w konkretnej sytuacji wyjątek, więc najważniejsze co powinniście robić to wykonywać… testy. Przygotujcie kilka projektów czy kreacji, wykorzystajcie po równo w swojej kampanii czy przekazie i sprawdzajcie reakcję odbiorców. W ten sposób zawsze znajdziecie idealne rozwiązanie dla waszego produktu czy usługi.

Dzięki za czas!